Cliëntenraad Werk en Inkomen
Lokale informatie uit uw gemeente, altijd actueel!
Inlichtingen: J Geluk
p/a Smientstraat 21, 4451 DZ Heinkenszand
0113-561596
Cliëntenraad Werk en Inkomen Doel. De inspraak voor cliënten van de afdeling Sociale Zaken vindt plaats via de Cliëntenraad Werk en Inkomen. De leden van deze raad zijn door het college van burgemeester en wethouders benoemd. Zij vertegenwoordigen de uitkeringsgerechtigden die een uitkering ontvangen op grond van de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ en de mensen die gebruik maken van de gemeentelijke regelingen voor de minima. Taken. De Cliëntenraad functioneert onafhankelijk en brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de afdeling Sociale Zaken, het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. De Cliëntenraad buigt zich over de nieuwe plannen van de gemeente (beleidsstukken) en werkt daarbij nauw samen met de beleidsmedewerkers. Het gaat om de volgende onderwerpen: Verlening van periodieke uitkeringen en bijzondere bijstand.Mogelijkheden om mensen weer aan het werk te krijgen. Hulpverlening bij schulden. Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Vergoedingen van kosten om deelname aan het maatschappelijke leven te bevorderen. Bovengenoemde regelingen en voorzieningen zijn voor de cliënten van belang. De Cliëntenraad houdt het beleid, maar ook de uitvoering van het beleid en daarmee de kwaliteit van de dienstverlening nauwlettend in de gaten. Samenstelling. De Cliëntenraad in onze gemeente bestaat uit 9 leden en is als volgt samengesteld: 5 uitkeringsgerechtigden. 2 afgevaardigden van de vakbonden FNV en CNV. 1 afgevaardigde van het Algemeen Maatschappelijk Werk van de Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelderegio (SMWO). 1 afgevaardigde van de Seniorenraad.